Onderscheid u met uw webwinkel
Sinds 2019 is het aantal webshops in Nederland ruimschoots verdubbeld naar meer dan 100.000. Er zijn nu zelfs meer webwinkels dan fysieke winkels. Toch maakt de e-commerceomzet niet een vergelijkbare spurt. De concurrentie is dus stevig. Wat is het geheim van een succesvolle webshop?

U kunt met uw webshop de concurrentie voor blijven door u te onderscheiden. Dat kan met specifieke producten die anderen niet verkopen, waar u alles over weet en waarvan u een breed aanbod heeft. Zoek uit waar de geïnteresseerde kopers zitten, wat hun wensen zijn en hoe u hen kunt bereiken. Advertenties op Facebook, een eigen YouTubekanaal of een Google Ads campagne kunnen uw klantenkring vergroten.
Klanten trekken met goede website
Een online verkoop vraagt om een goed vindbare en duidelijke website. Eventueel kunt u een vormgever inschakelen die gespecialiseerd is in e-commerce. Zet op de productpagina’s niet alleen productkenmerken, maar zorg voor enthousiasmerende teksten en sfeervolle foto’s. U wilt hoog in Google komen en daarvoor heeft u een zoektermenanalyse nodig die als basis dient voor sterke SEO teksten. Schrijf die zelf of laat ze schrijven. Gekopieerde teksten worden door Google herkend en leveren een lagere ranking op. Ook het regelmatig plaatsen van blogs en externe linkjes helpen om hoger in de zoekmachine te komen.
Houd u aan wetten en regels
U heeft een informatieplicht, dus u moet duidelijk zijn over de stappen in het bestelproces, dat er een betalingsplicht is als uw klant iets bestelt en hoe het zit met verzendkosten en levertijd. Vanaf 28 juni moet uw website ook volledig toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn voor mensen met een beperking. En uiteraard houdt u zich aan de privacywetgeving.
Goede bedrijfsvoering staat voorop
Net als bij andere ondernemingen is ook bij webwinkels de bedrijfsvoering van belang. Een goede administratie en een sterk besef van uw financiële en juridische verantwoordelijkheden vormen de basis. Ken ook uw risico’s en bespreek met ons hoe u daarmee omgaat en welke verzekeringen u eventueel nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan:
- Cyberverzekering. Met een webshop bent u extra gevoelig voor cybercrime. Naast een goede beveiliging tegen cyberaanvallen is een cyberverzekering nodig voor het geval het toch mis gaat.
- Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Een klant kan schade of letsel oplopen door u of een medewerker of door een product dat u verkoopt. Bespreek met ons wat wel en niet onder de dekking van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering valt.
- Rechtsbijstandverzekering. Krijgt u een conflict met een van uw vele zakelijke relaties? Dan kunt u juridisch advies goed gebruiken. Een zakelijke rechtsbijstandverzekering biedt in dat geval uitkomst.
- Inventaris- en goederenverzekering. Uw producten staan opgeslagen in uw woning of in een apart gebouw. Goed om ze te verzekeren voor schade door brand, storm, wateroverlast of diefstal.
- Goederentransportverzekering. Pakketten die u verstuurt, kunnen onderweg beschadigd raken of gestolen worden. Bespreek met ons of u iets kunt hebben aan een goederentransportverzekering.
Wij helpen u graag met een maatwerkadvies en sluiten de verzekeringen voor u af of passen bestaande verzekeringen aan.
Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?
Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op.